udkantsexploration

Udkants Exploration

Bag Facaden

Hva' spiller I?

Udkants Exploration er en interaktiv fotoudstilling, som er resultatet af en rejse til Bornholm i juleferien 2015.

Min ven og hans kæreste er flyttet fra København til øen og jeg ville besøge dem. Han og jeg har længe haft en fælles interesse for at udforske og undersøge byen og dens historier. Forfaldne og glemte og gemte steder er gennem tiden blevet udforsket og dokumenteret med vores kameraer.

Uvisheden om hvad der er bag den næste dør, er spændende og dragende. Er man rigtig heldig, er det et sted, der ikke er rørt af andet end tiden siden dengang den sidste, der forlod stedet, lukkede døren bag sig. Men det er ikke kun dokumentation og spænding, der er drivkraften. Det er også forestillingen om den dagligdag, der er levet. Og hvorfor stedet blev forladt.

Hvorfor er huset mon forladt som om at vedkommende der boede der, havde tænkt sig at komme tilbage? Er fabrikken blevet overhalet af en konkurrent og gået konkurs? Nogle gange må man forestille sig det, andre gange kan man finde gamle billeder og information, der kan hjælpe med til at opklare mysterierne. Nogle gange er man heldig at møde lokale, der kan fortælle historier om stedet. Typisk er der en vis skepsis til at starte med, men når vi fortæller om vores interesse og viser nogle billeder, flyder talestrømmen ofte med historier og stederne og deres beboere. Både lykkelige og ulykkelige.

Urbexfotografi er meget dokumentarisk men også poetisk: Vi tager billeder af noget som er. Men samtidig også af noget som var. Kombinationen kan være meget æstetisk.

Nå. Jeg blev indlogeret hos min ven og vi tog dagligt på ture rundt på øen for at fotografere. Det var nærliggende at besøge nogle af de mange steder han efterhånden havde fået kortlagt: Gamle gårde, nedlagte stenbrud og andre steder der vidnede om en fortid hvor Bornholms udnyttelse af øens naturlige ressourcer, gav mange arbejde. Jeg havde længe gerne ville eksperimentere med forskellige former for inddragende fotografi, og ville gerne prøve at finde ud af, om jeg kunne forstærke følelsen af at være til stede i billedet med forskellige nye og gamle fotografiske metoder. Det gav mening at bruge urbexfotografi som en platform for det eksperiment.

I efteråret havde jeg fået fingrene i et par Google Cardboard briller og var meget fascineret over hvor lidt der egentlig skal til for at skabe en overbevisende virtual reality oplevelse.

Jeg fik ad omveje fat i et 360˚ kamera: Ricoh’s Theta S. Det fanger alt omkring sig i såkaldte “photospheres”, som man kender fra Google Street View. Udover photospheres har jeg fanget de steder vi besøgte som såkaldte anaglyffer og stereogrammer. Det er gamle metoder til 3D fotografi, hvor man — med et ganske almindeligt kamera — tager to forskudte billeder af det samme motiv. Derefter redigerer man dem, og når man viser billederne gennem nogle specielle briller, giver det en optisk illusion af rum.

Udstillingen blev vist i Galleri LB i Kompagnistræde i København i foråret 2016.

Bag Facaden er et interaktivt videounivers skabt af CPH:DOX. Projektet tager afsæt i virkeligheden og har fokus på almindelige menneskers ualmindelige historier.

Formålet med kampagnen var at få unge mellem 15 og 30 år at filme en minidokumentar med afsæt i deres egen hverdag.

Bag Facaden er et interaktivt videounivers skabt af CPH:DOX. Projektet tager afsæt i virkeligheden og har fokus på almindelige menneskers ualmindelige historier.

Formålet med kampagnen var at få unge mellem 15 og 30 år at filme en minidokumentar med afsæt i deres egen hverdag.

Bag Facaden er et interaktivt videounivers skabt af CPH:DOX. Projektet tager afsæt i virkeligheden og har fokus på almindelige menneskers ualmindelige historier.

Formålet med kampagnen var at få unge mellem 15 og 30 år at filme en minidokumentar med afsæt i deres egen hverdag.

Musikkælderen er Gladsaxe Kulturhus' fællesskab for musikere mellem 13 og 30 år. Her mødes de for at jamme, snakke og nørde musik. Musikkælderen har baggear og det meste andet musikerne har brug for, for at komme igang med at spille.

Musikkælderen savnede mere genrevariation i de bands, der benytter sig af tilbuddet. Med egne ord sagde de: "Vi vil gerne have andre bands end hvide drenge, der spiller rock".

Jeg fik til opgave at lave en lille oplysningskampagne om mulighederne i Musikkælderen.

gocards
gocards2
gocards3
gocards4
gocards5
gocards6

Bag FacadenIllustration

AkigikApp design

AB/CDPlakatdesign

Sind UngdomTegneserie

Street MovementGrafisk identitet

Super 8000Identitetsdesign

EdlundInteriørdesign

Sind UngdomTegneserie

MusikkælderenBranding

VisitkortBranding

GadealfabetTypografi

Bornholm på papirLogodesign

KemikaliekyllingIllustration

Ressource CityLogodesign

GolgiLogodesign

KeepersLogodesign

Grundigt Grafisk Design
Christian Koch
Søndervigvej 128, st. th.
2720 Vanløse

christian@grundigt.dk
4087 5595